5 tips til at undgå musearm og overbelastningsskader

5 tips til at undgå musearm og overbelastningsskader

En museskade kan være en smertefuld oplevelse. Få vores 5 tips til, hvordan du nemt kan undgå musearm.

ur ikonLæsetid: 3 min.

Vi tilbringer i dag meget mere tid foran computeren end end vi tidligere har gjort. Det gælder både på arbejdspladsen og i hjemmet. Mange af os har med udviklet dårlige vaner, der kan medføre belastninger, spændinger og i sidste ende skader.

5 tips og råd til at undgå musearm og overbelastningsskader

1. Tag 5 min. pause hver time

Sørg for få bevæget dig i løbet af din arbejdsdag. Indlæg nogle små pauser. Når du holder små pauser hjælper det kroppen med slappe af og tvinger dig også til at ændre din arbejdstilling. Når du holder pause, så sørg for at komme væk fra skrivebordet og gå en tur rundt omkring. Ellers kan du også benytte pauserne til at lave 10 nemme strækøvelser.

2. Variere din arbejdstillinger

Uanset om du har investeret i den mest ergonomiske kontorstol på markedet, så er variation afgørende for en sund arbejdstilling. Har du et hæve sænkebord, kan du hejse bordet op hver gang du taler i telefon eller skal ud og hente kaffe.

3. Brug genvejstaster og undgå at klikke for meget på musen

Ved at bruge genvejstaster undgår du for mange ensidig kliks med musen, som kan være belastende for din underarm. Især dobbeltklik.

4. Find en behagelig og naturlig position for dine arme og skuldre

Mange mennesker sidder klar med fingeren på musen heletiden, også selvom du ikke skal klikke på musen. Dette skabe en unødvendige og uhensigtsmæssig arbejdstilling, som belaster dine arme og fingre. Sørg for at slappe helt af i fingrene ved at hvile underarmen på skrivebordet eller kontorstolens armlæn. Du kan mærke du har fundet den rette position, når dine arme og skuldre slappe helt af og det føles helt naturligt.

Lyt til din krop. Vær opmærksomme på de små tegn din krop giver dig.

5. Placér musen rigtigt foran dig

De fleste har musen placeret ude ved siden af tastaturet. Dette er ikke særlig godt, da du risikere vrid i skulder og albue. Sørg i stedet for at placere musen foran tastaturet, så musen er midt i foran dig. Hvis du arbejder meget på en bærbare PC, så vil vi anbefale at du bruger en ekstern tastetur og mus i stedet for at undgå belastningsskader.

Har du meget stillesiddende arbejde foran computerskærmen, så anbefales det at bruge en RollerMouse. Dette vil være den mest optimale løsning

Del denne artikel